
Oorspronkelijke titel: Age of Vice | Roman/Thriller | Uitgeverij Prometheus (klik hier) | Verschenen in 2023 | Vertaald door Marlies Weyergang en Arwin van der Zwan | 544 pagina’s
Deepti Kapoor is geboren en getogen in India. Daar heeft ze als journalist gewerkt. Tegenwoordig woont ze in Lissabon. Daar schrijft ze nog steeds, maar nu richt ze zich op fictie. Kapoor debuteerde met haar roman A Bad Character, dat onder andere voor de Prix Médicis Étrangres werd genomineerd. Haar meest recente roman draagt de titel Tijd van zonde en is in het Nederlands verkrijgbaar (vertaling door Marlies Weyergang en Arwin van der Zwan). Deze moderne mix van een thriller en familiedrama – die overigens prachtig vormgegeven is – moet je gelezen hebben.
De tekst op het omslag
In de schaduw van lommerrijke landgoederen, extravagante feesten, schimmige businessdeals en politiek gekonkel raken drie levens in India op een onlosmakelijke wijze met elkaar verweven. Ajay is geboren in totale armoede, maar wordt bediende bij de schatrijke familie Wadia en klimt gestaag op in de hiërarchie van het voetvolk. Sunny is de playboy-erfgenaam die erop gebrand is nog succesvoller te worden dan zijn vader, de even succesvolle als genadeloze Bunty Wadia. En Neda behoort als journalist tot de culturele elite van India, maar raakt bekneld tussen moraal en verlangen. Drie mensen in een groots verhaal over hebzucht, genot, geweld, verlies en wraak: is hun onderlinge band hun kans om aan de ondergang te ontsnappen, of juist de aanzet tot totaal verval?
Snel en pittig plot
In vijf delen ontvouwt de plot van Tijd van zonde zich. Het verhaal start schokkend: een aantal daklozen wordt doodgereden. De lezer wordt meegenomen naar het verleden en vanuit verschillende perspectieven worden de gebeurtenissen die tot dat voorval hebben geleid, uiteengezet. Cultuur, de grote verschillen tussen arm en rijk, liefde, familie, (niet) voldoen aan verwachtingen en het gevoel erbij te willen horen zijn thema’s die centraal staan. Ze schrijft direct en schuwt gruwelijke details niet. Kapoor springt in de tijd en tussen perspectieven, waardoor het verhaal filmisch en snel voelt. Ze doet dit behendig: in korte zinnen en met verrassende wendingen weet ze de aandacht van de lezer geen moment te laten verslappen. Dit maakt de plot pittig en snel.
“(…) dit is een bediende, een chauffeur, een ‘knechtje’. Een goede gevoede, gedresseerde versie van wat daar dood op straat ligt.”
Medelijden en mededogenloos
Misschien nog wel sterker beschreven dan de plot, zijn de karakters. Ajay, Sunny en Neda spelen de hoofdrol in Tijd van zonde. Hun ongecensureerde gedachten en gevoelens zorgen ervoor dat de lezer hen moeiteloos voor zich kan zien en met hen kan meevoelen. Je krijgt medelijden met hen, maar tegelijkertijd is hun mededogenloosheid ook iets wat je verafschuwt. Inzicht in de geschiedenis van deze kleurrijke karakters – in alles wat hen heeft gemaakt tot de Ajay, Sunny en Neda die ze nu zijn – maakt in elk geval dat de lezer alles van hen begrijpt. De mooie en minder mooie kanten.
Kortom
Tijd van zonde is een ijzersterke start van een beloftevolle trilogie. Door het snelle en pittige plot en de kleurrijke karakters is dit vuistdikke verhaal zo uit. Het is modern, gruwelijk, prachtig vormgegevens en bijzonder. Laat het volgende deel maar komen!
Beoordeling
Vergelijkbare boeken